10 consells de grans escriptors per escriure un llibre

llibre

10 nov. 10 consells de grans escriptors per escriure un llibre

Tot i que pot semblar fàcil, escriure una novel·la és una verdadera odissea que exigeix esforç, constància i enginy. Si vols escriure un llibre i no saps com transmetre aquesta història que et ronda pel cap al paper, si no saps com enfrontar-te davant la pàgina en blanc, si no et veus capaç de fer-ho, abans de passar als consells dels grans escriptors deixa-me’n donar-te’n un jo: POTS. I el que tu pots escriure no ho pot fer ningú més que tu, així que atreveix-te! Però ei! Atura’t! No et precipitis! Abans de començar escolta els consells d’aquests genis de la literatura:

 

1. Abans de començar a escriure: llegeix, llegeix i segueix llegint.

Si no tens temps per llegir, no tens temps -ni les eines- per escriure.”- Stephen King.

L’autor de moltes -moltíssimes!- obres mestres del terror sap perfectament que no hauria escrit cap de les seves novel·les sense haver llegit tot el que ha llegit abans. Per molt talent que tinguis, si comences a escriure el teu llibre sense haver llegit res abans -les lectures obligatòries de l’escola no conten- tens tots els números d’escriure una cosa que no val res, de la mateixa manera que no sabries composar una cançó sense haver escoltat música abans. Llegeix tant com puguis, aprèn dels grans escriptors, beu de la seva manera de narrar i els seus personatges, llegeix, llegeix i segueix llegint.

 

2. Anota totes les idees.

Si una història viu dins teu, tens la obligació de fer-la sortir” – William Faulkner.

Voler escriure un llibre no és una decisió. Quan tens aquella història al cap, quan els personatges ja viuen dins teu, voler treure’ls és inevitable. Per això, mentre no comencis a escriure, i mentre escriguis, has de portar sempre una llibreta amb tu i escriure totes les idees que se t’acudeixin. A vegades la idea surt d’una conversa aliena que sentim pel carrer, a vegades d’un record, a vegades té forma de frase i a vegades és un paisatge. Anota-ho tot, dibuixa-ho, no ho deixis escapar, perquè aquestes idees són les llavors del teu llibre, si l’escriptor és un Tarzan, aquestes idees son les lianes.

 

3. Reserva’t un moment i un lloc per escriure.

Protegeix el temps i l’espai en el qual escrius. Mantingues a tothom allunyat, fins i tot els qui són més importants per tu” – Zadie Smith.

Aquest és potser un dels passos més difícils, al menys per mi. És difícil reservar un moment per escriure quan la setmana que ve tens un examen, la feina se t’empassa, els amics et diuen de sortir, tens compromisos familiars, la teva parella es queixa perquè mai tens temps, etc. Però si has decidit començar a escriure un llibre no et pots distreure i has de defensar tant com puguis un moment per escriure, sigui mensual, setmanal o diari. Quant més temps seguit millor; no és fàcil reconnectar amb la història i els personatges, així que un cop entres al teu relat aprofita el màxim de temps possible!

També va bé reservar-te un espai. A la teva habitació i a la sala d’estar hi tens masses distraccions i les interrupcions constants no et deixaran avançar. L’ideal és tenir una habitació -sigui el quarto de planxar, el soterrani o les golfes- per tu sol on et puguis aïllar i concentrar-te en escriure el llibre.

 

4. Sigues constant.

Només qui entra a la literatura com s’entra a una religió, disposat a dedicar a aquesta vocació el seu temps, la seva energia, el seu esforç, està en condicions d’arribar a ser verdaderament un escriptor i escriure una obra que el transcendeixi” – Mario Vargas Llosa.

Aquest segurament també és dels consells més difícils de seguir. Quantes històries s’haurà perdut la humanitat perquè un escriptor amb un enorme talent no va ser prou constant en l’escriptura d’un llibre? De la mateixa manera que passes moments d’eufòria passaràs crisi en les quals tindràs la sensació que la teva història no val res, que els teus personatges són buits i superficials, que aquest projecte no va enlloc. Si et sents així, surt amb els amics a prendre alguna cosa, fes una excursió a Vall d’Incles i tornar-hi demà amb les energies reforçades. Però sobretot, sobretot, no abandonis mai!

 

5. Perfila els personatges.

Primer descobreix el que vol el teu heroi, després segueix-lo” – Ray Bradbury.

Cada escriptor té la seva manera d’escriure. Alguns, com en Paul Auster, comencen a escriure sense saber on els portarà la seva pròpia història. D’altres no comencen a escriure sense tenir un esquema gairebé mil·limètric de tota la novel·la, del principi al final. Però el que sí que és un bon consell per tots els escriptors és fer un perfil de cadascun dels personatges que apareixen a la història. Elabora un document per cada personatge amb una descripció física, una descripció del seu caràcter, de les seves manies, de la seva manera de parlar i actuar, etc. Això t’ajudarà a potenciar al màxim el potencial i personalitat de cada personatge i evitar incoherències.

 

6. Sigues concís.

Intento deixar fora les parts que la gent es salta” – Elmore Leonard.

Ser concís no és el mateix que ser breu. Ser concís significa expressar les idees amb els paraules justes i adequades. Si pots dir el mateix amb menys paraules vol dir que ho estàs fent malament. Un dels errors més comuns dels escriptors és perdre’s en descripcions i detalls intranscendents. Si escrius masses línies innecessàries corres el risc d’avorrir, desconnectar o fins i tot estressar al lector.

 

7. No expliquis, mostra.

“No em diguis que la lluna està brillant, mostra’m l’espurneig de la brillantor d’un vidre trencat” – Chejov.

És fàcil caure en la trampa de donar-li tot mastegat al lector quan tot -personatges, paisatges, emocions, expressions- ho tens perfectament definit dins el teu cap. Però la literatura, a diferència d’altres arts com el cinema, comporta donar un ample marge al lector perquè sigui lliure d’imaginar-s’ho. No expliquis res, no descriguis com una càmera objectiva, transmet-ho directament al cor del lector, mostra-li a través de les paraules, aquesta és la màgia de la literatura!

 

8. En literatura, res és perquè sí.

Si en el primer acte tens una pistola penjada a la paret, en el següent capítol ha de ser disparada. Si no, no la posis allà” – Anton Chejov.

No us preneu aquest consell de Chejov al peu de la lletra! Amb això no vol dir que sí o sí la pistola ha de ser disparada, això faria tots els bons llibres extremadament previsibles! El que vol dir és que, si invertiu el temps i l’atenció del lector en un element, el que sigui, aquest ha de tenir algun sentit, alguna rellevància, ens ha de dir alguna cosa del personatge o ha de tenir algun paper futur en la narració. En literatura, més enllà de les aparences, res és perquè sí, cada element té un sentit i una utilitat.

 

9. Tant se val la història, l’important és com l’expliquis.

En literatura no hi ha temes bons ni temes dolents, hi ha només temes ben i mal portats” – Julio Cortázar.

El fons, la història en sí, no és important. El que és essencial és com s’explica. He llegit novel·les realment inoblidables i increïbles en les quals no hi passa res. Un exemple d’això el trobem a Stoner, de John Williams, que és la història d’un home que és professor de literatura. El protagonista té una vida ordinària, no li passa res extraordinari, no hi apareixen ni ovnis, ni guerres, ni zombis en aquesta novel·la. Però la manera amb la qual en John Williams narra aquesta vida qualsevol converteix el llibre en una lectura extraordinària i inoblidable. Així que no et capfiquis en el fons i centra’t en narrar-ho amb passió. Si la història t’ha captivat a tu, pot captivar a tothom.

 

10. La part més feixuga és la revisió.

El primer esborrany és una merda” – Ernest Hemingway.

Un cop t’hi posis passaràs moments d’autèntica eufòria, perquè mentre l’escriguis estaràs vivint la teva història en pròpia pell. Gaudeix d’aquest moment i no miris enrere, no revisis, segueix endavant, segueix la teva intuïció fins que acabis el llibre. Un cop l’acabis ve el realment difícil i feixuc del procés d’escriptura, revisar i corregir el manuscrit. Que no et deprimeixin els errors o incoherències que trobis en aquest primer esborrany, has de ser pacient, estàs davant la matèria prima del que serà el teu llibre, ara l’has d’afinar revisant-lo un i un altre cop fins que estigui perfecte i llest per enviar a l’editorial.

 

Posa’ls en pràctica

 

Jan Arimany

JAN ARIMANY
Em dic Jan Arimany i estic llegint el capítol 24 de la meva vida. Quan era petit vaig descobrir en una petita biblioteca un llibre polsegós que, com un coet de la NASA, em va portar a descobrir un univers nou i impressionant, ple de planetes i estels d’històries i relats. Vaig anar creixent i em vaig anar convertint en un astronauta permanentment fascinat que no es cansava de descobrir nous mons, noves lectures. Mentre estudiava Dret vaig crear els meus dos asteroides, els meus dos blogs: Trotalibros i Entre lletres. Ja treballant d’advocat, quan ningú no em veu em poso el casc d’astronauta i viatjo per l’espai infinit de les lletres, no ha reculat ni un mil·límetre aquesta meravellosa febre que és la passió per llegir.

 


Demana el carnet

En continuar utilitzant el lloc, vostè accepta l'ús de galetes. més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close